Örebroare listas bland viktigaste krogprofilerna

posted in: Aktuellt | 0

 

Madeleine Rapp.

Örebroare listas bland viktigaste krogprofilerna

Nöjesguiden listar örebroaren Madeleine Rapp som en av de mest ledande svenska krogprofilerna.

Madeleine Rapp började jobba i barer direkt efter studenten.
För tre år sedan utsågs Madeleine Rapp till Sveriges bästa bartender.
Sedan skrev hon en bok om tequila och mezcal – och flyttade till New York för att jobba på baren ”The Dead Rabbit”.

Och när Nöjesguiden nu listar de personer som man menar är mest ledande i krogbranschen så finns en bartender med – och det är Madeleine Rapp.
”Pondus och millimeterkoll bakom bardisken. Bor numera i New York och jobbar på en bar utnämnd till världens bästa, The Dead Rabbit”, skriver Nöjesguiden.

Så här skrev NA när Madeleine Rapp utsetts till Årets bästa bartender 2013.

 

Källa : http://na.se/kulturnoje/kulturnojenyheter/1.4308665-orebroare-listas-bland-viktigaste-krogprofilerna

Press om HKM:s köp av Nöjesguiden

posted in: Aktuellt | 0

 

Nyheten om att HKM Media Group är ny majoritetsägare för Nöjesguiden har så klart fått en del uppmärksamhet. Här är några av reaktionerna i media.

Medievärlden: Nya ägare till Nöjesguiden

SVT Kultur: Nöjesguiden köps upp

Dagens Media: Nöjesguiden får nya ägare och återuppstår

Resumé: Nöjesguiden får nya ägare – satsar på tidningen igen

Örebrokuriren: HKM tar över som huvudägare av Nöjesguiden – tryckta tidningen tillbaka

 

NÖJESGUIDEN FÅR NYA ÄGARE – OCH ÅTERINFÖR DET TRYCKTA MAGASINET

posted in: Aktuellt | 0

Nöjesguiden får nya ägare från och med den 9 maj 2016. I samband med detta kommer även det tryckta magasinet tillbaka, och blir större än någonsin tidigare.

Det är HKM Media Group som går in som huvudägare för Nöjesguiden från och med 9 maj.
– Det känns grymt att bli en del av ett större sammanhang på det här sättet, och jag tror att vi kan lära oss massor av HKM inte minst när det kommer till printen, säger Pelle Tamleht som är tillförordnad chefredaktör för Nöjesguiden. En annan väldigt intressant aspekt är att de med Totally Stockholm och Totally Gothenburg har en engelskspråkig utgivning som ligger nära oss innehållsmässigt.

I samband med köpet kommer det tryckta magasinet tillbaka, och första numret av Nöjesguiden 2016 släpps under midsommarveckan. Tidningen kommer sedan från och med augusti att komma ut månadsvis i fyra regioner – Stockholm, Göteborg, Öresundsområdet samt Mellansverige. Nöjesguiden ägdes senast av en grupp investerare som köpte ut tidningen från Keynote Media Group i en så kallad management buy out tillsammans med tidigare vd:n Faje Gani. Nu blir HKM ägare förutom en liten andel som ligger kvar hos personalen.
– Med HKMs styrka i print och med Nöjesguidens position och erfarenheter kommer vi tillsammans ge både våra läsare och partners ytterligare mervärden, säger Stefan Hallenius, ägare och vd för HKM Media Group. Nöjesguiden är en perfect match för oss. Vi är starka framför allt inom print, och med Nöjesguidens kanaloberoende konceptuella skicklighet kommer vi tillsammans att bli en väldigt stark aktör.

HKM Media Group är ett fristående mediehus med en mängd egna titlar. Bland dessa märks bland annat de är engelskspråkiga livstilsmagasinen Totally Stockholm och Totally Gothenburg som månadsvis når cirka 100 000 läsare. I Örebro där bolaget startade 1995 har HKM en särställning med över 40 utgåvor per år.

Nöjesguiden startade 1982 i Malmö och var då Sveriges första annonsfinansierade tidning. Idag är tidningen med över en halv miljon läsare månatligen ett av Sveriges största livsstilsmagasin med inriktning på populärkultur. Nöjesguiden producerar också ett hundratal event om året i Stockholm, Göteborg och Malmö.

För mer information, kontakta:

Pelle Tamleht
tf chefredaktör Nöjesguiden 070 – 633 2763 pelle.tamleht@ng.se

Stefan Hallenius
vd och huvudägare, HKM 070 – 483 5947 sh@hkm.se

O, Helga Natt och Rådhusets Julkalender i Utmärkt Örebro

posted in: Aktuellt | 0

webloguppslag

Nu kan ni läsa om två av våra evenemang som vi är väldigt stolta över.

 

Ett helt uppslag i tidningen Utmärkt Örebro där ni får ta del av historien bakom evenemangen O, Helga Natt och Rådhusets Julkalender. Rolig och intresseväckande läsning… Hur fick Richard Kennett idén till Rådhusets Julkalender och vad är det som gör O, Helga Natt så unikt? Det och mycket mer kan du läsa om i uppslaget.

Klicka här för att läsa artikeln

2015 ett expansivt år för HKM

posted in: Aktuellt | 0

HKM Publishing firar 20 år i år, men vilar inte på lagrarna. Under 2015 lanserar man nya produkter och samarbeten i både väst, norr och söder.

2015 ser ut att gå till historien som ett expansivt år för 20-årsjubilerande HKM Publishing. Under våren presenterades både ett nytt tillskott i hotellmagasinportföljen, Utmärkt Dalarna, och det nya dryckesmagasinet Bästa Drycker. I höst fortsätter expansionen i både väst och söder.

I Linköping och Norrköping har HKM Publishing förvärvat 50 procent av Affärsstaden Media. I samband med det kommer affärstidningen Affärsstaden, som kommer ut i Linköping och Norrköping, att byta namn till Marknad East Sweden. Under hösten lanserar företaget även Utmärkt Linköping och Utmärkt Norrköping.

– Det här betyder att vi får en större total marknadstäckning, ett bredare utbud, och att vi kan samordna inköp både när det gäller tryck, distribution och redaktionell produktion. Dessutom kan vi erbjuda intressanta regionala annonspaket, berättar Stefan Hallenius, CEO på HKM Media Group som äger HKM Publishing.

I Dalarna har HKM, som vi nämnde ovan, lanserat Utmärkt Dalarna och arbetar nu med en julbordstidning och med att lansera Marknad Dalarna. Den sistnämnda tidningen planeras ha premiär i november i år. Under hösten inleds även arbetet med att lansera och etablera HKM:s båda varumärken Totally och Utmärkt även i Göteborg.

– Tiden är mogen för oss att lansera ett gratis engelskspråkigt livsstilsinriktat magasin av hög kvalitet även i Göteborg. Vi gör Totally Dublin och Totally Stockholm sedan tidigare, och de erfarenheterna tar vi med oss till västkusten. Att samtidigt starta upp Utmärktformatet var ett självklart beslut, säger Stefan Hallenius.

Sedan tidigare driver HKM Publishing det rikstäckande annonssamarbetet Lokalt Funkar, där ett flertal oberoende gratistidningar ingår, och tillsammans med de produkter man nu lanserar – alla givetvis gratistidningar – kan man nu erbjuda aptitliga paket även för de allra största varumärkena. Men även lokala samarbeten är möjliga – i Stockholm samarbetar Totally Stockholm till exempel med Nöjesguiden på annonssidan, något som vissa säkert skulle kunna höja på ögonbrynen åt.

– Men även här handlar det om stordriftsfördelar. I och med att HKM och Nöjesguiden har möjlighet att sälja paket där båda tidningarna ingår så ger vi även våra kunder möjligheten att få en optimal täckning i centrala Stockholm, berättar Stefan Hallenius.

FAKTA OM HKM

– HKM gör gratistidningar.

– Utmärkt, Totally och Marknad är de tre publikationer som ges ut i flest editioner.

– Företaget har kontor i Dublin, Kilkenny, Stockolm, Örebro, Göteborg, Norrköping, Linköping, och Borlänge.

– 2015-2016 beräknas HKM Media Group omsätta 37mkr.

HKM Publishing och Affärsstaden Media inleder samarbete.

posted in: Aktuellt | 0

HKM-o-Affaersstaden1
HKM Publishing och Affärsstaden Media inleder samarbete.

HKM Publishing AB och Affärsstaden Media AB har beslutat att inleda ett strategiskt samarbete. Avsikten är att genom en större marknadstäckning, ett bredare utbud och samordnade inköp bli en starkare samarbetspart till våra kunder, och därmed öka kundnyttan och läsvärdet för våra läsare.

HKM Publishing med bas i Örebro är ett sedan länge etablerat tidningsförlag som sedan 1994 har gett ut ett stort antal titlar både i Sverige och i utlandet. Med läsaren i fokus och med vikt på hög kvalitet och god design arbetar man med en mängd olika produkter, både egna och på beställning från olika uppdragsgivare.
I Örebro län har man en särställning, med en mängd titlar och över 40 utgåvor per år. Man är även verksam i övriga landet och utanför dess gränser. Ett exempel är det månatliga nöjes- och livsstilinriktade gratismagasinet Totally Dublin på Irland, som är starkast på sin marknad och som nu levererat över 130 utgåvor. Dess systerprodukt Totally Stockholm lanserades i november 2011 med höga ambitioner och en vilja att långvarigt, och framgångsrikt finna sin nisch i Stockholm.

Affärsstaden Media AB är en pigg uppstickare på den region som kallas East Sweden, med sin bas i Linköping och Norrköping.

Är man närmare 450 000 invånare har man rätt till ett riktigt affärsmagasin. Sedan starten hösten 2013 har Affärsstaden producerat ett affärsinriktat månadsmagasin som vänder sig till näringslivet och regionens beslutsfattare, man har även producerat magasin på beställning av andra uppdragsgivare.

Affärsstaden lyfter fram alla aspekter av regionens näringsliv med såväl intressanta personporträtt som övergripande trender och intressanta reportage. Samarbetet med HKM ger Affärsstaden tillgång till flera intressanta produkter och en möjlighet att bredda utbudet till läsare och annonsörer.

Tillsammans når vi läsare i Mälardalen, Stockholm och vidare ner längs region East Sweden från Nyköping ner till södra Östergötland. HKM expanderar även norrut. Från och med i höst når man också läsare i Dalarna. Med över 20 produkter närmar vi oss tillsammans en samlad försäljning på nära 40 miljoner kronor.

Tillsammans blir vi en stark aktör på den regionala tidningsmarknaden från Falun/Borlänge, Gävle, Västerås, Örebro och Stockholm ner till Östergötland och vidare till Göteborg.

Örebro och Linköping 2015-08-19

HKM Publishing AB

Stefan Hallenius

Affärsstaden Media AB

Peter Nordlander

För ytterligare information se: www.hkm.se respektive www.affarsstaden.se

Stefan Hallenius startar två nya gratistidningar

posted in: Aktuellt | 0

Stefan Hallenius förlag HKM Publishing introducerar under 2015 två nya gratistidningar till konceptet Utmärkt.
Magasinet Utmärkt kommer i dag redan ut i Örebro sedan fem år tillbaka och i Gävle sedan 2014. De nya editionerna kommer ut i Dalarna från och med januari och i Västerås från februari.
– De nya tidningarna distribueras på hotell och konferensanläggningar. Magasinen är lokalförankrade – vi skriver om utmärkande drag för respektive ort, om intressanta personligheter, restaurangtips och så vidare. De stora vinnarna är självklart kommunerna och de som jobbar med affärer, event och turism på orterna. Det är en ganska påkostad produkt som ska attrahera de kräsna läsare vi har, säger Stefan Hallenius, VD på HKM Publishing, till Mediatrender.
Varje edition kommer ut med tre nummer per år. Printupplagan för de två nya tidningarna är 5 000 exemplar vardera. Sedan tillkommer den digitala upplagan.
– Vi har ett register med 150 000 anslutna som vi kommer skicka till. Riktlinjen är att 15 procent öppnar den digitalt, vilket innebär 22 500 extra läsare där. Grovt räknar vi med upp till 50 000 läsare på de här produkterna. Med de här fyra städerna börjar vi få crossbokningar för annonser.
Tidningarna innehåller 25 procent annonser och trycks i Estland.

Julia Lundin
tel 073 749 29 65
julia.lundin@mediatrender.se

HKM lanserar nytt gratismagasin

posted in: Aktuellt | 0

HKM lanserar nytt gratismagasin
Tidningsförlaget HKM satsar på en ny gratistidning om alkoholhaltiga drycker med utgivning fyra gånger per år.

Bästa Drycker trycks i 20 000 ex och distribueras i 20 svenska städer.
– Bästa Drycker är ett väldesignat, ambitiöst och skarpsynt magasin om allt det bästa från dryckesvärlden som du ska finna tillgänglig på alla de bästa barer, restauranger och hotell vi har i Sverige. Annonsörerna i tidningen kan vara säkra på att nå en talrik, sofistikerad och välhavande målgrupp, sammansatt av både konnässörer samt nyfikna och törstiga amatörer, säger Stefan Hallenius, vd på HKM Publishing.

Bästa Drycker görs även i en e-­‐tidningsvariant. Första numret kommer ut den 17 november.

HKM Publishing grundades 1994 och ger i dag ut ett flertal tidningar både i Sverige och utomlands. Bland dessa finns Totally Stockholm, Totally Dublin, Utmärkt Örebro och Nollnitton. Nettoomsättningen ökade 2012 för HKM Publishing – vars brutna verksamhetsår avslutades den sista juni 2013 – till 11,5 (10,1) miljoner kronor och resultatet efter finansnetto förbättrades till 0,3 (0,2) miljoner kronor. Förlaget hade 10 (7) anställda. Bolaget har kontor i Stockholm, Örebro och Dublin.

Julia Lundin
tel 073 749 29 65
julia.lundin@mediatrender.se

Från Olle Wästebergs nyhesbrev mars 2014;

posted in: Aktuellt | 0

Det är just så folkets främsta företrädare i en pluralistisk demokrati ska agera – positivt uppmärksamma att medborgarna har olika religion och sedvänjor. I tidningen Totally Stockholm blev jag, tillsammans med en rad andra stockholmare ombedda att ge en glimt av Stockholm 2039. Jag svarade just på detta tema:

”In the end of the 2030s, June 6 has at last been established as a Swedish ”Thanksgiving”. We have adopted the American way of looking at new citizens. Sweden has become a country where you are a Swede if you have Swedish values of tolerance and acceptance. The Swedish king honours big holidays for all religions: Christian, Jewish, Muslim etcetera, just as American presidents have long done. And on June 6 we all thank each othe  for being in this country. As in America – when the pilgrims invited native Indians to the first thanksgiving dinner – Swedes now try to open their homes for other people – regardless of their background.”
http://totallystockholm.se/uncategorized/stockholm-2039/