2015 ett expansivt år för HKM

posted in: Aktuellt | 0

HKM Publishing firar 20 år i år, men vilar inte på lagrarna. Under 2015 lanserar man nya produkter och samarbeten i både väst, norr och söder.

2015 ser ut att gå till historien som ett expansivt år för 20-årsjubilerande HKM Publishing. Under våren presenterades både ett nytt tillskott i hotellmagasinportföljen, Utmärkt Dalarna, och det nya dryckesmagasinet Bästa Drycker. I höst fortsätter expansionen i både väst och söder.

I Linköping och Norrköping har HKM Publishing förvärvat 50 procent av Affärsstaden Media. I samband med det kommer affärstidningen Affärsstaden, som kommer ut i Linköping och Norrköping, att byta namn till Marknad East Sweden. Under hösten lanserar företaget även Utmärkt Linköping och Utmärkt Norrköping.

– Det här betyder att vi får en större total marknadstäckning, ett bredare utbud, och att vi kan samordna inköp både när det gäller tryck, distribution och redaktionell produktion. Dessutom kan vi erbjuda intressanta regionala annonspaket, berättar Stefan Hallenius, CEO på HKM Media Group som äger HKM Publishing.

I Dalarna har HKM, som vi nämnde ovan, lanserat Utmärkt Dalarna och arbetar nu med en julbordstidning och med att lansera Marknad Dalarna. Den sistnämnda tidningen planeras ha premiär i november i år. Under hösten inleds även arbetet med att lansera och etablera HKM:s båda varumärken Totally och Utmärkt även i Göteborg.

– Tiden är mogen för oss att lansera ett gratis engelskspråkigt livsstilsinriktat magasin av hög kvalitet även i Göteborg. Vi gör Totally Dublin och Totally Stockholm sedan tidigare, och de erfarenheterna tar vi med oss till västkusten. Att samtidigt starta upp Utmärktformatet var ett självklart beslut, säger Stefan Hallenius.

Sedan tidigare driver HKM Publishing det rikstäckande annonssamarbetet Lokalt Funkar, där ett flertal oberoende gratistidningar ingår, och tillsammans med de produkter man nu lanserar – alla givetvis gratistidningar – kan man nu erbjuda aptitliga paket även för de allra största varumärkena. Men även lokala samarbeten är möjliga – i Stockholm samarbetar Totally Stockholm till exempel med Nöjesguiden på annonssidan, något som vissa säkert skulle kunna höja på ögonbrynen åt.

– Men även här handlar det om stordriftsfördelar. I och med att HKM och Nöjesguiden har möjlighet att sälja paket där båda tidningarna ingår så ger vi även våra kunder möjligheten att få en optimal täckning i centrala Stockholm, berättar Stefan Hallenius.

FAKTA OM HKM

– HKM gör gratistidningar.

– Utmärkt, Totally och Marknad är de tre publikationer som ges ut i flest editioner.

– Företaget har kontor i Dublin, Kilkenny, Stockolm, Örebro, Göteborg, Norrköping, Linköping, och Borlänge.

– 2015-2016 beräknas HKM Media Group omsätta 37mkr.